Rosh 12 år – Multihandicap
Ønsket er opfyldt 🙂
Rosh har fået sit ønske opfyldt. Han har fået et rejsegavekort til en værdi af 10.000 kr. så han endelig kan komme ud og rejse med familien. PÅ billedet hjælper Rosh lillebror med at holde gavekortet. Foreningen Ønsk, ønsker Rosh og hans familie en rigtig god rejse.
Om Rosh på 12 År med Multihandicap
Rosh en nu 12 årig dreng har siden fødslen været udviklingshæmmet og har adskillige handicap. Rosh sidder i kørestol og er både blind og døv. Han har samtidig epilepsi og går med stomipose. Man har ikke kunne stille en diagnose, da grundsygdommen er ukendt af læger, derfor er der ikke så meget hjælp at hente for familien og Rosh. Det er en meget hård hverdag at komme igennem både for familien og Rosh selv, da han ingenting kan selv og derfor altid skal have hjælp. Til daglig bliver han hentet af en handicapbus som kører ham i skole/aflastning.
Roshs ønske
Grundet Roshs tilstand og den dårlige økonomi, har Rosh og hans familie aldrig været ude og rejse sammen som en rigtig familie. Derfor kunne det være en oplagt mulighed at få dette ferieønske realiseret igennem Foreningen Ønsk.
Hvad er Multihandicap?
Personer med flere funktionsnedsættelser dvs. samtidig ramt af flere, forskellige handicap betegnes som multihandicap, fx både udviklingshæmmet og spastisk lammelse. At være udviklingshæmmet betyder, at ens personlige udvikling går langsommere. I næsten alle tilfælde betyder det også, at man pånogle områder, ikke når sålangt i sin udvikling som andre. Endvidere har en del børn også fysiske handicap, og dette kan i nogle tilfælde begrænse deres udviklingsmuligheder yderligere. Nogle udviklingshæmmede har følgesygdomme eller handicap, som er vigtige at behandle af hensyn til generelle indlæring og funktion i det hele taget. Typisk kan dette være syns- og hørenedsættelse, men også en række andre lidelser og handicap, fx spasticitet eller manglende muskelspænding (hypotoni) er hyppige. Cirka en tredjedel af alle udviklingshæmmede udvikler epilepsi, som ubehandlet har forstyrrende effekt påindlæringen.